اعمال شب نیمه شعبان

امام باقر عليه السلام فرمودند:

شب نيمه‌ي شعبان بعد از ليله القدر، برترين شب‌هاست. خداوند در آن شب فضل خود را به بندگان عطا مي‌فرمايد و ايشان را به كرم خويش مي‌آمرزد.پس در تقرب جستن به سوي خداي تعالي كوشش كنيدزيرا خداوند به ذات مقدسش قسم ياد فرموده است كه هيچ سائلي را در آن شب از درگاه خود دست خالي برنگرداند مادامي كه خواسته‌ي او معصيت نباشد و خداوند آن شب را به ما اختصاص داده است.

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند:

در شب نيمه‌ي شعبان روزي‌ها تقسيم مي‌شود و عمر مردم معين مي‌گردد و روندگان به حج نامشان نوشته مي‌شود و خداي تعالي در خلق خود افراد بيشماري را مي‌آمرزد.
(مفاتيح الجنان)

براى شب نیمه شعبان چند عمل وارد شده است:

1- غسل، كه باعث تخفیف گناهان مى‌شود.

ادامه نوشته

برخی از وظایف منتظران امام زمان(ع)

1- اولین شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی می نشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسی را نشناسد ولو بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند.

2- محبت به امام زمان(ع)؛ وظیفه دیگری است که منتظران آن حضرت باید در خود ایجاد کنند و آن را افزایش دهند. بدیهی است که تا انسان از میهمان خویش خوشش نیاید و نسبت به او محبت نداشته باشد هر چند هم که او رابشناسد نمی تواند واقعا منتظر آمدن او باشد.

3- ایجاد سنخیت با امام زمان(ع)؛ منتظران واقعی وضعیت روحی و فکری و عملی خود با به گونه ای سامان می دهند که سنخیت کاملی با امام زمان(ع) داشته باشند. آیا می توان منتظر قدوم کسی بود و با او مشابهت و سنخیت نداشت؟ آیا می توان محبت کسی را داشت اما با او هیچ سنخیت و مشابهتی نداشت؟ ایجاد سنخیت با امام زمان از طریق تقویت ایمان و تقوا و فضایل اخلاقی و درجات معنوی حاصل می شود.

4- دعا برای تسریع در ظهور امام زمان(ع)؛ منتظر واقعی هر لحظه انتظار محبوب را می کشد و از خدا می خواهد که هر چه زودتر او را برساند بنابراین دعای فراوان برای فرج آن حضرت از وظایف همیشگی منتظرآن حضرتش می باشد.


در نتیجه اگر ما هم می خواهیم از اصحاب و یاران آن حضرت باشیم، باید به این امور اهتمام ورزیم. در این رابطه به راه کارهای زیر توجه فرمایید:

1. ارتباط معنوی خود را با خدای متعال تقویت کنید؛
2. نمازهای یومیه را در اول وقت و حتی المقدور به جماعت بخوانید؛
3. سعی کنید در نماز حضور قلب داشته باشید و همیشه خود را در محضر خداوند متعال بدانید؛
4. از هر گونه گناه و معصیتی اجتناب کنید؛
5 .بدانید که هر هفته، نامه اعمال شما به حضور امام زمان(عج) عرضه می شود و مورد بررسی قرار می گیرد؛
6. با مطالعه کتاب هایی که درباره امام زمان(ع)، آگاهی و شناخت خود را در این زمینه تعمیق و گسترش بخشید.

التماس دعا

منتظر واقعي كيست و بايد داراي چه ويژگي هايي باشد ؟

آيا در قرآن كريم نامي از حضرت مهدي برده شده است و آيا در قرآن كريم حرفي از انتظار و اينكه منتظر واقعي كيست و بايد داراي چه ويژگي هايي باشد، به ميان آمده است؟

پاسخ :

ابتداءً با ذكر يك مقدمه به فراز اول از سوال مي پردازيم.

مقدمه: قرآن كريم براي معرفي شخصيت ها به مقتضاي حكمت و بلاغت از سه روش استفاده نموده است كه ذيلا بيان مي شود:


1- معرفي با اسم: اولين راه اين است كه شخصيت مورد نظر را با اسم معرفي
مي نمايد، به طور مثال «و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل»؛[1] محمد ـ صلي الله عليه و آله ـ نيست جز پيامبري كه قبل از او نيز پيامبراني بوده اند.


2- معرفي با عدد: در اين مورد به عنوان نمونه قرآن نقباي بني اسرائيل را اينگونه معرفي نموده است. مانند: «و بعثنا منهم اثني عشر نقيباً»؛[2] و از ايشان دوازده پيشوا برانگيختيم.


 
-3معرفي با صفت و ويژگي: قرآن پيامبر را با اين شيوه نيز معرفي نموده است، مانند آيه «الذين يتبعون الرسول النبي الامّي»[3]؛ همانان كه از اين فرستاد پيامبري كه درس نخوانده پيروي مي كنند و حضرت علي ـ عليه السّلام ـ را هم با صفاتش معرفي شده است، مانند آيه «انما وليكم الله ورسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلاة و يؤتون الزكاة و هم راكعون»؛[4] ولي شما تنها خدا و پيامبر اوست و كساني كه ايمان آورده اند، همان كساني كه نماز برپا مي دارند و در حال ركوع زكات مي دهند.

اين قسم اخيركه معرفي با صفات است شايد بهترين راه معرفي باشد، زيرا اين نوع معرفي راه را بر سود جويان مي بندد چون نام قلابي مي توان درست كرد، اما تخلق به صفات، عملاً كار آساني نيست و قابل جعل نمي باشد. لذا در سورة بقره مي بينيم كه خداوند متعال بعد از آن كه طالوت را به اسم معرفي مي كند بلافاصله وي را با صفات و نشانه نيز معرفي مي نمايد تا جلوي هرگونه اشتباه احتمالي گرفته شود. در آنجا كه مي فرمايد: «انّ الله قد بعث لكم طالوت ملكا»؛[5] در حقيقت خداوند طالوت را بر شما به پادشاهي گماشته است. بعد مي فرمايد: «و قال لهم نبيهم ان آية ملكه...»؛[6] و پيامبرشان به ايشان گفت در حقيقت نشانة پادشاهي او اين است كه ...

  قرآن كريم در معرفي اشخاص از سه روش استفاده نموده است و بهترين روش معرفي اشخاص با صفات و ويژگي ها است.

حال سوال اين است كه قرآن كريم حضرت مهدي (عج) را چگونه معرفي مي كند.

  با مراجعه به قرآن مجيد در مي يابيم كه نامي از حضرت مهدي (عج) در اين كتاب آسماني به صراحت بيان نشده است. همان گونه كه از حضرت علي ـ عليه السّلام ـ و ساير ائمه معصومين نامي به ميان نيامده است و عدم تصريح به اسم براساس مصالحي است كه خداوند عليم و حكيم بر آن آگاه است و اما بايد اذعان داشت كه تصريح به اسم تنها راه معرفي اشخاص نيست، بلكه از راه هاي ديگري مانند معرفي به صفات هم مي توان بهره برد. حضرت ولي عصر (عج) هم با برخي صفات و ويژگي ها و كارها شناسانده شده است. خداوند تبارك و تعالي مي فرمايد: «و لقد كتبنا في الزّبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادي الصالحون»؛[7] و همانا نوشته ايم در زبور پس از ذكر كه زمين را بندگان صالح من به ارث خواهند برد.

حافظ قندوزي سليمان حنفي به اسناد خويش از امام محمد باقرو امام صادق ـ عليه السّلام ـ دربارة اين آيه مي گويد: عباد صالح كه در اين آيه آمده است حضرت مهدي (عج) و اصحاب او مي باشند. [8]

به طور كلي انديشه مهدويت ريشه در كلام الهي دارد كه همان حقيقت رسيدن نهايي جامعه بشري به عدالت در تمامي ابعاد است. به گفته محققان و پژوهشگران اين عرصه بيش از دويست و پنجاه آيه دربارة حضرت مهدي ـ عليه السّلام ـ و بيش از پانصد روايت از پيامبرگرامي اسلام و ائمه معصومين ـ عليهم السّلام ـ در تأويل و تفسير اين قسم از آيات بيان شده است. [9]كه تفصيل آنها در اين مختصر نمي گنجد، جهت اطلاع بيشتر به منابعي كه در پايان معرفي مي گردد رجوع فرماييد.

و اما راجع به فراز دوم سوال كه آيا در قرآن كريم از انتظار و صفات منتظران سخني به ميان آمده است يا خير.

در پاسخ به اين نكته بايد توجه داشت كه انتظار فرج و وظايف منتظران نيز ريشة قرآني دارد و انديشه اي است مشتمل بر عنصر خوش بيني نسبت به آينده و انديشة پيروزي نهائي حق بر باطل و غلبة قطعي صالحان و پرهيزگاران و كوتاه شدن دست ستمكاران و جباران كه در اينجا به يك مورد از آن آيات اشاره مي كنيم.

 فقل انما الغيب لله فانتظروا اني معكم من المنتظرين؛[10] پس بگو جز اين نيست كه غيب خدا را است پس منتظر باشيد همانا من نيز با شما از منتظران مي باشم.

حافظ قندوزي حنفي به اسناد خويش از امام صادق ـ عليه السّلام ـ درباره اين آيه مي گويد غيب حجت قائم (عج) در اين آيه مي باشد. [11]


و اما منتظر واقعي كيست و داراي چه ويژگي هايي مي باشد؟

شايد از بعضي آيات بتوانيم پاسخ اين سوال را بدهيم كه قرآن كريم نيز دربارة منتظران و ويژگي هاي آن سخني به ميان آورده است، به طور نمونه به يك آيه اشاره مي كنيم: «يا ايها الذين آمنوا اصبرو و صابروا و رابطو و اتقّوا الله لعلكم تفلحون»؛[12] اي كساني كه ايمان آورده ايد شكيبايي كنيد و پايداري ورزيد و مرزباني كنيد و خداترس باشيد.

 امام باقر در همين راستا مي فرمايند، در انجام واجبات الهي و دستورات ديني شكيبا باشيد و در مقابل دشمنان ثابت قدم و استوار ايستادگي كنيد و همواره مرزبان پيشواي موعودتان حضرت مهدي باشيد.[13] گفتني است تفصيل خصوصيات را بايد از سنت توقع داشت و لزوم امامت به همين جهت است.

 

منابع:(برگرفته از سایت مهدویت و ظهور)

[1] . آل عمران، 144.
[2]
. مائده، 12.
[3]
. اعراف، 157.
[4]
. مائده، 55.
[5]
. بقره، 247.
[6]
. بقره، 248.
[7]
. انبياء، 105.
[8]
. موعود قرآن، حسيني شيرازي، ترجمه موسسه امام مهدي، چ 1360، ص 75، به نقل از عقد الدرر مقدس شافعي، باب 7، ص 217.
[9]
. معجم احاديث المهدي، شيخ علي كوراني، موسسه معارف اسلامي، چ بهمن 1375، ص 150.
[10]
. يونس، 20.
[11]
. حسيني شيرازي، موعود قرآن، ترجمه مؤسسة امام مهدي، ص 54، به نقل از ينابيع الموده، قندوزي حنفي، ص 508.
[12]
. آل عمران، 200.
[13]
. تفسير برهان، ج 1، ص 334.
[14]
. شيخ صدق، كمال الدين، باب 31، حديث دوم.

بیا که بی تو...

 

بیا که بی تو نه سحررا لطافتی است ونه صبح را صداقتی ،که سحر به شبنم لطف تو

بیدار می شود وصبح به سلام تو ازجا برمی خیزد .

بیا که بی تو آینه ها،زنگار غربت گرفته اند وقطار آشنایی ها ،فریاد غریبی می کشد،هیچ کس حریم اطلسی ها را پاس نمی دارد و بر داغ لاله ها مرهم نمی گذارد . بیا که بی تو قنوت شاخه ها،اجابتی جز غروب تلخ خزان ندارد .

بیاکه بی تو کدام دست مهر،سرشک غم از دیدگان یتیمان بر می گیرد ؟ وکجاست آغوش مهربانی که دل های زخمی را به ضیافت ابریشمی بخواند .

بیاکه بی تو آسمان دلم اسیر تیرگی هاست وهرگز ستارۀ امید در برج اقبال ،رحل خوش بختی نمی افکند.

ای آبِ آب،رودخانه ها عطش دیدار تورا دارند ودر بستر انتظار به سوی دریای ظهور تو شتابان اند .

قامتی به استواری کوه ،دلی به بی کرانگی دریا ،طراوتی به لطافت سبزینه ها ،سینه ای به فراخی آسمان ها و صمیمیتی به گرمی خورشید باید تا تورا خواند وکاروان دل ها را به منزلگاه امید کشاند .این همه را که اندکی بیش نیست ،از دل شکسته ترین منتظران تاریخ دریغ مدار ،که ظهورتو اجابت دعای ماست.

برسش وباسخ هایی در مورد امام زمان (عج)

·      چرا به هنگام شنیدن نام قائم لازم است برخیزیم؟

هنگامی که "دعبل خزاعی"اشعار خود را در محضر امام هشتم "ع"خواند، چون از بقیة الله وقیام شکوه مند آن حضرت یاد کرد ، امام رضا "ع" ازجای برخاست ودست مبارکش را بر سر نهاد ودر برابر نام حضرت ولی عصر "عج "تواضع نمود وبرای فرجش دعا کرد .

از امام صادق"ع"سوال شد که چرا به هنگام شنیدن نام حضرت  لازم است برخیزیم ؟ فرمود:

برای آن حضرت غیبت طولانی است واین  لقب یادآور دولت حقه ی آن حضرت وابراز تأسف برغربت اوست . ولذا آن حضرت از شدت محبت و مرحمتی که به دوستانش دارد ،به هرکسی که حضرتش را بااین لقب یاد کند ،نگاه محبت آمیز می کند. از تجلیل و تعظیم آن حضرت است که هربندۀ خاضعی در مقابل صاحب "عصر" خود،هنگامی که مولای بزرگوارش به سوی او بنگرد از جای برخیزد،پس باید برخیزد و تعجیل درامر فرج مولایش را از خداوند منان مسئلت بنماید.      "منتخب الاثر،ص 506." 

ـ

imam zaman 067

شعری زیبا در مورد امام زمان

 
کوريم و نديديم خدايي هرگز
 
يکبار نگفتيم کجايي، هرگز
 
ما کار مهمتر از شما هم داريم
 
حق داری اگر جمعه نيايي هرگز
 

 

در تيررس چشم سياهت باشيم
 
در دسترس تير نگاهت باشيم
 
ما آمده بوديم که کاري بکنيم
 
گفتند فقط چشم به راهت باشيم
 

 

ياران وفادار به ظاهر داري
 
گريه کن حرفه اي و ماهر داري
 
دلخوش نشو با دعاي عهد اين قوم
 
تو قصه کوفه را به خاطر داري!؟
 

 

سر بر سر سجده‌ هايمان مي‌ ساييم

ما دل که نداديم چه را مي‌ پاييم

فعلن دعاي تعجيل فرج مي‌ خوانيم

ما بعد دعا به ياريت مي‌ آييم

 

 

یه اسم توقع انتظاره آقا
 
اسم ديگشم قرار مداره آقا
 
اين جمعه اگه نيومدي بهتر شد
 
دوريه که دوستي مياره آقا!
 
 

 

ما اين طرف و به آن طرف دل بستيم
 
سرخيم ولي به آبيان پيوستيم
 
چون ليگ به روزهاي حساس رسيد
 
اين هفته نيا هفته ي بعدي هستيم
 
 

 

از نقطه ي کور این جهان می آییم

با فتنه ي آخرالزمان می آییم

این جمعه بیا حوصله مان سر رفته

آقا تو نیایی خودمان می آییم
 

 

امروز نشد! به فکر فردا باشیم

در فکر همان روز مبادا باشیم

هر هفته همیشه جمعه‌ ها تعطیلیم

یکشنبه دوشنبه‌ ای بیا تا باشیم

حضرت مهدى (عج)

 

امام صادق عليه السلام فرمودند:


«من مات منتظرا لهذا الامر كان كمن كان مع القائم في فسطاطه لا بل كان كالضارب بين يدي رسول الله صلي الله عليه و آله بالسيف»

هركه منتظر اين امر باشد و بميرد مانند كسي است كه با قائم در خيمه اش باشد ،نه بلكه مانند كسي است كه پيشاروي رسول خدا صلي الله عليه و آله شمشير زده باشد