توصیف ذره ای از زیباییهای بی کران عصر ظهور
تکامل عقل و علم:
در روزگار ظهور، به دست الهي امام زمان قواي عقلاني بشر آن چنان نيرو مييابند كه لشگر جهل را براي هميشه مغلوب مينمايند و در نتیجه انسانها به فطرت پاك خود باز ميگردند به گونه ای که ظرف وجودشان سزاوار علم الهي ميگردد.
إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهِ عُقُولَهُمْ وَ أَكْمَلَ بِهِ أَخْلَاقَهُم؛[1]
هنگامي كه قائم ما ظهور كند دست خود را بر سر بندگان مينهد و عقلهاي مردم را متمركز و دريافتهاي آنان را به كمال ميرساند.
این جاست که داناترين و دلسوزترين آموزگار هستي، يعني ولی نعمت عالم، حضرت مهدي تعليم بشریت را بر عهده خواهند گرفت و جامهاي علم و حكمت را به ایشان خواهد نوشاند.
امام حسين ميفرمايند:
ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ لَيَهَبُ لِشِيعَتِنَا كَرَامَةً لَا يَخْفَى عَلَيْهِمْ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَ مَا كَانَ فِيهَا؛[2]
(در روزگار ظهور) خداوند به شيعيان ما كرامتي ميبخشد كه چيزي از زمین و ساکنانش بر ایشان پوشيده نميماند.
امام باقر نیز ميفرمايند:
تُؤْتَوْنَ الْحِكْمَةَ فِي زَمَانِهِ حَتَّى إِنَّ الْمَرْأَةَ لَتَقْضِي فِي بَيْتِهَا بِكِتَابِ اللَّهِ تَعَالَى وَ سُنَّةِ رَسُولِ اللَّه ؛[3]
(در زمان ظهور) آن قدر به شما حكمت داده ميشود كه زنها در خانههايشان با كتاب خداوند متعال و سنت رسول الله a داوري ميكنند.
تعليمات دوران ظهور آن قدر گسترده و با عظمتاند كه با پيشرفتهاي علمي هيچ يك از دورههاي پيشين اصلاً قابل مقايسه نيست.
نظرمتفکران غربی دربارۀ مهدویت
«برنارد شاو» فیلسوف برجستۀ انگلیسی صریحاً به زنده بودن دین اسلام اعتراف کرده، اعلام نمود:
من همیشه نسبت به دین محمد "علیه السلام" به واسطه خاصیت زنده بودن شگفت آور آن نهایت احترام را داشته ام . به نظر من اسلام تنها مذهبی است که استعداد توافق وتسلط بر حالات گوناگون وصور متغیر زندگی و مواجهه با قرون مختلف را دارد . من پیش بینی می کنم وهم اکنون هم آثار آن پدیدار شده است که ایمان محمد مورد قبول اروپای فردا خواهد بود. روزنامۀ جمهوری اسلامی ،24\5\73،ص11.
«داگلاس جانسون» از مرکز تحقیقات بین المللی و استراتژیک ونویسندۀ کتاب مذهب عنصر مفقوده در فن حکومت می گوید :
جهان به مذهب روی می آورد .هنگامی که حکومت های غیر مذهبی نیازهای مردم را برآورده نکنند، پیام های مذهبی فضای خالی را پر می نمایند . موعود ،شمارۀ9،ص66،به نقل از:مقالۀ «نقش کلیدی مذهبی در سیاست بین المللی » ترجمۀ :فریند پرتو،6ژوئیه 1996،ص1.
بنابراین ،نوعی خود آگاهی ورشد معنوی در دنیای در حال تکامل و رشد،دیده می شود که فراتر از مادیات عمل کرده وحتی مادیات را عامل توقف و مانع رشد وتکامل می دانند،افرادی نظیر «تدد انلیز» اهل «فیلاد لفیا» هرهفته ادبیات سال 2000را بررسی می کند،شدیداً به این باور ایمان دارد که هزارۀ بعدی زمان ظهور منجی آخر الزمان است. موعود ،شمارۀ 9،ص66،به نقل از: مقالۀ «در جستجوی آخرالزمان »،نوشتۀ ژان سباستین ستلی ، 30دسامبر 1995،ص 1.
در زمان غیبت امام زمان (علیه السلام) منتظران آن حضرت چه وظایفى بر عهده دارند؟
در تفكر شیعى انتظار موعود به عنوان یك اصل مسلّم پذیرفته شده، و از آن به عنوان برترین اعمال یاد شده و تأكید شده است كه منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نباشید (به جهت طولانى شدن غیبت) چرا كه بهترین اعمال در پیش خداوند انتظار فرج است. از بررسى اخبار و روایات معصومین(علیهم السلام)وظایفى چند در عصر غیبت براى منتظران استفاده مى شود:
بی قرار توام و در دل تنگم گله هاست
آه بی تاب شدن عادت کم حوصله هاست
مثل عکس رخ مهتاب که افتاده در آب
در دلم هستی و بین من و تو فاصله هاست
آسمان با قفس تنگ چه فرقی دارد؟
بال وقتی قفس پر زدن چلچله هاست
بی تو هر لحظه مرا بیم فرو ریختن است
مثل شهری که به روی گسل زلزله هاست
باز می پرسمت از مساله دوری و عشق
و سکوت تو جواب همه ی مساله هاست![[تصویر: 75841067109957172935.gif]](http://www.shiaupload.ir/images/75841067109957172935.gif)
---«الیس الصبح بقریب؟؟؟»---